Snart läggdax! :)

Sådärja då va sista promenaden avklarad, har badat, ätit upp den lilla biten pizza som ja inte åt upp och plockat undan lite, samt underhållit lilla Jenna Maya :D

Höll på sluta me en ansiktskatastrof i badet, hihihi ;)
Fick en va jag trodde va en ansiktsmask av Johanna i julklapp, å tänkte medans ja låg å badade att den skulle va riktigt nice att använda idag, rev upp den och skulle just till att smörja in mej i ansiktet, så tänkte jag att ja kanske ska läsa hur länge den ska va i , om man ska göra på nå speciellt sätt m m, e inte van sånna där lyxgrejjer, å då läser jag till min förvåning att det är en hårinpackningsmask!!!
Tur ja inte smörjde in mej, hahahaha ;o)
Så nu e mitt hår tjusigt iallefall ;)

Då ja kom in från sista promenaden mötte ja en kille i trapphuset 21-25 års åldern som ska flytta in i Dinos gamla lägenhet ;) Bra me en ung granne eftersom mina hundar inte e dom skötsammaste i trapphus, dom skrämmer ihjäl folk me sina högljudda skall och vill kasta sej mot allt å alla , dom vill ju egentligen bara väl å de e deras mattes fel att dom beter sej som dom gör.
Hur ska dom kunna veta hur dom ska bete sej utan träning eller nån som säger till dom, ja e ju bara snäll me dom jämt! :P
Men snart måste ja börja träna dom, för de e riktigt jobbigt när ja e ute me dom me vagnen å de kommer en annan hund, då orkar ja knappt hålla dom båda två å dom sliter å drar å skäller å håller på, så om ja inte tar tag i de problemet så kommer jag väl välta vagnen eller nåt nån gång :S Vilket inte vore så trevligt för lilla JennaMaya :)
Har kollat på Hundcoachen ett par gånger, men eftersom han inte ger mej nåra bra tips som funkar i längden utan bara visar snabbt hur man gör för stunden så ger de mej ingenting heller, har iof fått nåra bra tips av Carina som jag ska öva på! Bara de att jag inte orkar jämt å hela tiden, å då säger hon att då ger det inget resultat :(
Måste göra de vid exakt varje tillfälle och efter ca två månader kan ja säga om ja ser resultat!

Så har du/ni en bråkig hund som skäller eller beter sej illa när de kommer en annan hund/människa etc.
Här har du tips på va du kan göra:

När DU ser det du vet att hunden stressar upp sej av, kan vara på långt avstånd eller kort, sätt ner hunden och ge honom/henne en godis/korbit eller annat, Säg ingenting Och Rör inte vid hunden.
Sen fortsätter du gå framåt, ignorera din hunds beteende "låssas som de regnar" Ignorera även att du möter nån, e påväg mot nåt, tänk istället på den fina bilen/de fina huset etc som finns där bortöver dit du är på väg.

Efter du har passerat hunden eller va de nu är hunden beter sej illa över så sätter du ner hunden och belönar den igen, genom att ge den en godis, säg inget och rör inte hunden. Även om hunden skällde/hoppade eller betedde sej illa då du passerade så igonererar du det och belönar.

Fortsätt sedan att upprepa detta varje gång du möter på de hunden ogillar, belöna före och belöna efter, sen kan du då efter ca två månader se resultat.
De är meningen att hunden tillslut ska bli mer intresserad av dej än vad ni möter mm

En riktigt bra metod som jag gillar och som jag har märkt att det fungerar!
Du behöver inte vara elak och rycka slita å dra i kopplet , heller inte skrika eller skälla på hunden, de hjälper ju ändå inte utan förvärrar bara problemen.

Nee nu ska ja gå å lägga mej å sova! :D

God natt , i´ll be back tomorrow!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0